Taitengrafia

Graafinen suunnittelutoimisto

Yrityksen graafinen ilme

Yrityksen graafinen ilme tarkoittaa lyhyesti sanottuna sitä, miltä yrityksen kyltit ja näyteikkuna, mainokset, käyntikortit, esitteet, Powerpoint-esitykset, www-sivut yms. näyttävät. Jos ne ovat keskenään kovin erinäköisiä, yrityksen ilme on sekava. Se ei anna hyvää vaikutelmaa ja yrityksen viestiä on vaikea tunnistaa.

Miten yrityksen graafinen ilme vaikuttaa myyntiin?

Graafinen tai visuaalinen ilme ei sinällään myy välttämättä mitään. Se saattaa kuitenkin ratkaista, pääseekö myymistä edes yrittämään. Näin on etenkin, jos kyseessä on uusi yritys.

Jos yritys on mahdolliselle asiakkaalle tuntematon, käsitys yrityksestä voi syntyä kokonaan liikekyltin, esitteen tai www-sivujen varaan. Asiakas menee paikkaan, jonka viesti näyttää luotettavimmalta, kiinnostavimmalta tai ammattitaitoisimmalta. Vaikka yrityksellä olisi kunnossa kaikki muu kuin viestinnän ilme, se ei saa edes mahdollisuutta näyttää kykyjään.

Jos asiakas tuntee yrityksen hyvin, hänelle voi olla melko sama, miltä logo ja kyltti näyttävät. Asiakkaalla on vahva käsitys siitä, ovatko myytävät tuotteet tai palvelu hyviä, huonoja tai jotain siltä väliltä. Tosin kanta-asiakaskin voi joutua kiusaukseen vaihtaa putiikkia, jos kilpailevan yrityksen viesti näyttää paljon kiinnostavammalta…

Millainen on hyvä graafinen ilme?

Tärkeintä ei ole esitteiden ja markkinointimateriaalien kauneus. Tärkeää on, että ne välittävät asiakkaille sellaisen mielikuvan, jonka yritys haluaa itsestään antaa: joustava, suuri, pieni, kallis, halpa, luotettava, ammattitaitoinen, perinteinen, trendikäs… Tärkeää on myös esittää mielikuva sillä tavoin, että viesti tavoittaa yrityksen kohderyhmään kuuluvat ihmiset.

Vanhoja asiakkaita yrityksen yhtenäinen graafinen ilme auttaa esimerkiksi löytämään sen tarjoukset ja mainokset monien muiden joukosta. Ihminen tottuu käyttämänsä yrityksen graafiseen ilmeeseen nopeasti ja huomaa sen mainokset monien muiden joukosta.

Mitä graafisen ilmeen suunnittelu sisältää?

Riippuu yrityksen viestinnästä, mitä kaikkea graafisen ilmeen suunnittelussa on otettava huomioon. Ilme muodostuu esimerkiksi logosta, käytetyistä kirjasimista, väreistä, kuvista, symboleista ja merkeistä. Työ sisältää mm. niiden suunnittelun, valinnan ja käyttötapojen määrittelyn.

Paljon merkitsee se, mitä markkinointikanavia ja –tuotteita yritys käyttää. Joku pärjää käyntikortilla ja www-sivuilla, joku tarvitsee lisäksi esitteitä, julisteita ja mainoksia ym. Niiden suunnittelu ja taitto on osa yrityksen visuaalisen ilmeen tekemistä.

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.